Dag 3: op bezoek bij de eerste school!

19 mei 2015 - Gyor, Hongarije

Alweer vroeg uit bed! Vakantie is het niet hoor, uitslapen hoort er niet bij. Gelukkig zou het vandaag wel weer super weer worden : 30 graden! Vandaag schrijf ik iets eerder, omdat we vanavond met een paar Hongaarse studenten opstap gaan. Ik zal even vertellen wat er vandaag allemaal gebeurd is.

Na een lekker ontbijt liepen we naar de bushalte. Om 8 uur stond onze begeleider (meneer Zóltan) al op ons te wachten om op bezoek te gaan bij de eerste school. Het was een beetje een andere school als bij ons. Het was een school voor kinderen die een beetje extra aandacht nodig hebben. Het zijn gewoon kinderen net zoals jullie, maar ze kunnen het thuis moeilijk hebben of ze vinden het moeilijk om goed te kunnen leren. Wij waren heel benieuwd naar de manier waarop deze kinderen les kregen. Dus we gingen maar eens een kijkje nemen.

De school bestaat uit 3 gebouwen en wij hebben een kijkje mogen nemen in het oude gebouw. In dit gebouw zaten de groepen t/m 4. Heel bijzonder op deze school was dat de klas maar uit 10 of 12 kinderen bestond. Dat zijn er een stuk minder dan bij ons hè? We kregen wat uitgelegd over de school en mochten daarna in een klas naar de les gaan kijken. Toen de pauze begon, hebben wij samen met de jongens gevoetbald op het schoolplein. Kijk maar eens bij de foto's. De jongens konden geen Engels spreken en wij geen Hongaars. We konden dus niet met elkaar praten, maar wel samen voetballen natuurlijk! En sommige dingen begrijpt iedereen wel (bijvoorbeeld een duim of een high-five). Er staan trouwens ook wat foto's van de klas bij de foto's. Ik heb ze trouwens ook al de paspoorten laten zien! Ze begrepen het voetballen en het hockeyen ook!

Toen liepen we terug naar de stad Györ. Onderweg mochten we even kijken bij de plaats waar een paar kinderen uit de school woonden. Het was een soort pleintje waar allemaal vuilnis op de grond lag. Het was eigenlijk best wel treurig om te zien dat sommige kinderen daar moesten wonen en spelen. Dan denk ik er nog maar eens aan hoe goed wij het eigenlijk hebben….

We hebben ook nog het nieuwe schoolgebouw gezien en daarna zijn we lekker gaan eten. We zijn ook nog even op bezoek geweest bij de hogeschool, waar de studenten zaten die ook leren om meester of juffrouw te worden, net zoals ik! We hebben er kennis mee gemaakt, ze waren heel vriendelijk en gelukkig konden we praten in het Engels.

Nu gaan we even lekker douchen en daarna eten. Ik ben benieuwd wat er op het menu staat, want gisteren was het heel lekker!

Tot snel!!!!

Meester Stan :)