Dag 4: wat een grote school!

20 mei 2015 - Gyor, Hongarije

En alweer moesten we voor 7 uur opstaan… Het was gisteren wat later geworden, want het was erg gezellig met de Hongaarse vrienden. ’s Ochtends hadden we daar een beetje last van. Even snel ontbijten en hup, naar de volgende school! We waren heel benieuwd wat we nu te zien zouden krijgen.

Het begon al heel warm te worden en de bus was propvol. We moesten allemaal op een kluitje staan. Gelukkig hoefden we niet zo lang in de bus te zitten (staan). Toen we waren aangekomen moesten we nog een klein stukje lopen om  bij de school naar binnen te gaan. Daar stond de directeur al op ons te wachten. Het eerste wat hij zei was: Jonapot! Gelukkig kan ik al heel goed Hongaars en zei ik : Jonapot! Wat denken jullie dat dat betekend? (goedendag!)

Het Hongaarse alfabet staat trouwens bij de foto’s.

We keken allemaal goed om ons heen en kregen veel informatie. Wat was de school groot! En er liepen ook hele grote kinderen rond voor een basisschool, dacht ik. Er waren zelfs kinderen bij van 15 jaar. Dat komt doordat de kinderen later beginnen met de basisschool en er ook later mee klaar zijn. Een hele grote school! We kregen eerst een heleboel te horen en vervolgens mochten we naar de klas.

In de klas zagen we een tekenles. De kinderen gingen iets heel moois maken. Ook heb ik het zwembad gezien. Dat ligt in de school en ze krijgen daar iedere dag les. En wist je trouwens dat de Hongaarse kinderen 1x per dag gymmen? Daar zijn jullie wel jaloers op, of niet?

Vervolgens mochten we de stad in, waar we een rondleiding kregen van drie Hongaarse studentes. Ze wisten echt heel veel van de stad! We hebben zelf een hotel gezien waar Napoleon geslapen heeft. Weten jullie wie dat is? Ook hebben we een kasteel met oude kanonnen  en een vestigingsmuur gezien. Erg mooi!

Pff, wat was het weer een vermoeiende dag. Het begint hier nu heel hard te waaien en ze hebben onweer voorspeld. Dan kan ik nooit goed slapen!!!! Gelukkig slaapt er een hele grote klasgenoot op de kamer dus hoeven we niet bang te zijn! Grapje, zoals jullie weten ben ik nergens bang voor! :) :)

Tijd om het af te gaan sluiten, want ik ruik het eten al. En ik heb HONGER!!

(kijk nog maar even bij de foto’s)

Groetjes uit Hongarije,

De leukste reis-reporter, jullie meester :)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marieke Zeuren:
    20 mei 2015
    Hallo Stan,
    Vandaag hebben we in de klas het verhaal van dag 1 en 2 gelezen. De kinderen waren laaiend enthousiast. Angéla heeft zich gisteren pas aan gemeld, maar ze kwam nog niet verder, vandaar de late reactie van onze kinderen. Morgenvroeg ga ik verder met je reisverhalen en laten we zeker iets van ons horen. De tijd was vanmorgen op.
    Groetjes Marieke
  2. Kinderen groep 3 en 4:
    21 mei 2015
    Lieve meester Stan,
    We vonden je verhalen en foto's erg leuk. We missen je best wel, maar vinden het fijn dat je zoveel kunt leren en zoveel mooie dingen ziet. Vind je het leuk daar? Zijn de kinderen daar ook zo lief? Heb je al veel geleerd daar?
    Over 10 nachten doe ik (Maud) mijn eerst communie. Samen met Janou, Renske, Femke, Len en Floortje.
    Volgens mij ( Tjallie) hebben ze bijna in alle landen Mac Donalds.
    De foto met de vlak was erg mooi. (Elize)
    We hopen dat je lekker bruin wordt in de vakantie. Je hebt trouwens een leuke korte broek aan.
    Vandaag ben ik ( Teun) jarig, ik word 7 jaar.
    Ik, dat is Faye ben ziek geweest, ik had de waterpokken.
    Len en Femke waren ook ziek, ze hadden ook de waterpokken.
    Zus wil je vertellen dat ze het kasteel op de foto heel erg mooi vond.
    Meester Stan, dit was ons verhaal. We hopen dat je snel weer terugkomt. Nog heel veel plezier en groetjes van alle kinderen van groep 3 en 4.